نیم فاصله در متون فارسی

آموزش روش تایپ نیم فاصله در ورد (Word) – دانلود صفحه کلید استاندارد فارسی

برای داشتن یک متن خوانا و اصولی، لازم است که برخی قواعد ویرایشی و نگارشی را رعایت نمائیم. نیم فاصله‌ یک استاندارد یونیکد است که در نوشته‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از نیم فاصله در ورد به عنوان یک استاندارد شناخته می‌شود و عدم رعایت آن نشانه‌ی نادرستی آن کلمه است.

نیم فاصله (Semi-Space) همان فاصله (Space) است، با این تفاوت که بعد از اعمال جداسازی بین حروف، مابین آن‌ها فاصله ایجاد نمی‌کند. اصولا فاصله مابین دو کلمه‌ی مستقل اعمال می‌گردد. ولی در کلماتی که از چند تک‌واژ تشکیل شده‌اند و نهایتاً یک واژه محسوب می‌شود، باید از نیم فاصله بهره برد. از آن‌جایی که همه ما معمولاً برای تایپ متون خود از نرم‌افزار ورد استفاده می‌کنیم، در این مطلب به معرفی آسان‌ترین و بهترین روش‌های ایجاد و استفاده از نیم فاصله در ورد می‌پردازیم. ممکن است نوشتن “میتوانیم” با “می‌توانیم”  از نظر معنایی تفاوت چندانی نداشته باشد ولی رعایت این اصل در نگارش اهمیت ویژه‌ای دارد. در موردی که به سر خط می‌رویم. مثل این‌که بخواهیم بنویسیم “می‌توانیم”، حال قسمت “می” انتهای خط باشد و “توانیم” ابتدای سطر بعدی قرار بگیرد، با استفاده از نیم فاصله در نگارش متون فارسی، این مشکل قابل حل است.

اجرای این عمل برای این که رایانه متن را هوشمندانه‌تر بررسی کند و هم چنین رعایت قوانین جدانویسی، شدیدا توصیه می‌شود.

قواعد جدانویسی، بخشی از دستور زبان فارسی محسوب می‌شوند. مواردی مانند کاربردهای زیر جزء قواعد جدانویسی محسوب می‌شوند.

  • عدد و معدود (یک‌ ماه و یکماه)
  • “این” و” آن” قبل از اسم (آن‌روز و آنروز)
  • اگر کلمه‌ی قبل از ” است” مختوم به صامت باشد (همان است و همانست)
  • “را ” تحت هیچ شرایطی نباید به کلمه‌ی قبل از خود متصل گردد. (مانند آنرا)

۱- موارد استفاده از نیم فاصله در زبان فارسی

موارد استفاده از نیم فاصله در زبان فارسی بسیار متعدد است. برای روشن‌تر شدن این موارد، می‌توانیم به مثال‌های زیر از کاربردهای نیم فاصله، به هنگام نشر مطالب اشاره کنیم.

ـ «می» و «نمی» افعال مضارع: می‌شود، می‌رود، می‌خورد، می‌زنند، می‌گویند، نمی‌توانند و…
ـ «ها»ی جمع: دست‌ها، گفته‌ها، خط‌های، آموزش‌های، تهرانی‌ها و…
ـ پسوند فعل‌ها: خورده‌ام، برده‌ای، داده‌ایم، شسته‌اند، کرده‌اید و…
ـ «ی» اضافه: برنامه‌ی، نقشه‌ی و…
ـ بسیاری از کلمه‌‌هایی که از دو یا چند جزء تشکیل شده‌اند: حرفه‌ای، دیوانه‌وار، سیل‌آسا، زشت‌تر، خوشگل‌ترین، زرینه‌فام، لاله‌گون، ریخته‌گری، بهره‌مند، رئیس‌جمهور، خاتم‌کاری، گلیم‌بافی، قانون‌مداری، بین‌المللی، تفاهم‌نامه و…

در ادامه بهترین روش‌های درج نیم فاصله را در محیط‌های نرم‌افزاری مختلف (مانند درج نیم فاصله در ورد، اکسل، پاورپوینت و …)، بررسی خواهیم کرد.

نیم فاصله در ورد

۲- روش اول برای درج نیم فاصله در ورد – استفاده از تنظیمات مربوط به نرم‌افزار WORD

در نوار Insert بر روی گزینه‌ی Symbol و قسمت …More Symbols کلیک کنید.

نیم فاصله در WORD

در پنجره ی باز شده، در تب Special Characters از بین کاراکتر‌های موجود گزینه‌ی No-Width Optional Break را انتخاب و از طریق …Shortcut Key کلید مورد نظرمان را برای اعمال نیم‌ فاصله انتخاب می‌کنیم.

نیم فاصله در نگارش

در این صورت شما تنها در نرم افزار ورد، به نیم‌فاصله‌ی تایپ شده دسترسی خواهید داشت و درصورتی که متن تایپ شده در نرم‌افزار WORD را به دیگر محیط‌های نرم‌افزاری (اعم از پاورپوینت، اکسل، فایل‌های اچ‌تی‌ام‌ال و …) منتقل کنید فاصله‌ی مجازی را به صوتر خط تیره نمایش داده خواهد شد. برای رفع این مشکل، می‌بایست از کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift+2 برای درج نیم فاصله استفاده کنید. به‌دلیل این‌که استفاده از ۳ کلید به‌طور هم‌زمان برای درج این کاراکتر کاری دشوار است، ترجمانو به شما ۲ روش جایگزین مناسب‌تر را در ادامه معرفی کرده است. با این روش‌ها که در ادامه ذکر شده است، می‌توانید به‌راحتی و با آسودگی خاطر، علاوه بر درج نیم فاصله در ورد، به درج نیم فاصله در اکسل، درج نیم فاصله در پاورپوینت و به طور کلی در کلیه‌های محیط های ویندوزی، اقدام نمود.

۳- روش دوم برای درج نیم فاصله (در کلیه محیط‌های نرم افزاری) – استفاده از کیبورد استاندارد فارسی

کیبوردی که در حال حاضر ما از آن استفاده می‌کنیم، کیبورد مایکروسافت است و چینش آن با کیبورد استاندارد فارسی متفاوت است. کیبورد استاندارد فارسی به‌صورت پیش‌فرض تنظیمات نیم فاصله را دارا است و با فشردن هم‌زمان کلیدهای Shift + Space، نیم فاصله را اعمال می‌کند. این  امر در حالی است که در روش قبل می‌توانستیم هر کلید دل‌خواه، به جز کلید‌های میان‌بر خاص ویندوز، را برای اعمال نیم‌فاصله در ورد استفاده کنیم. امّا مزیت این روش این است که نیم فاصله‌های ایجاد شده توسط این کی‌بورد، در تمامی محیط‌های نرم‌افزاری قابل استفاده خواهد بود.

برای فعال کردن این کیبورد کافی است فایل نصبی آن را از طریق لینکی که در این بخش قرار داده شده است دانلود نمایید و از مسیر زیر عملیات نصب را دنبال کنید.

Control Panel > Region and Language > Keyboard and Language > Change Keyboard

نیم فاصله در متون فارسی

دانلود کیبورد فارسی استاندارد برای درج ساده‌تر نیم فاصله در ورد، اکسل، فتوشاپ و … (قابل استفاده در تمامی محیط‌های نرم‌افزاری)

۴- روش سوم برای درج نیم‌فاصله – نصب کیبورد حبیبی (روش مورد توصیه‌ی ترجمانو)

شرکت مایکروسافت نوعی از کیبورد فارسی را به‌صورت پیش فرض همراه با نرم‌افزار ویندوز ارائه می‌دهد، اما این نوع از کیبورد استاندارد شده باز هم دچار اشکالات کوچکی برای کاربران فارسی‌زبان است. مثلاً برای استفاده از فاصله مجازی یا هم نیم فاصله باید از کلیدهای میانبر Ctrl+Shift+2 استفاده نمود که چندان مناسب به نظر نمی‌رسد.

فردی به نام “محمد علی حبیبی‌راد” نوعی از کیبورد استاندارد فارسی را توسعه داده که تا حد زیادی مشابه با کیبورد استاندارد ویندوز است ولی سعی کرده در این نسخه عیوب کیبورد را برطرف کرده، کار با آن را آسان‌تر نماید. موارد زیر بهبودهایی است که در این کیبورد اتفاق افتاده است.

  • برای ایجاد فاصله مجازی یا همان نیم فاصله از Shift + Space استفاده می‌شود.
  • دو حروف “کاف” و “ی” را به هر دو شکل عربی و فارسی دارا است.
  • ایجاد فاصله مجازی به شکل ” ه‍ “با استفاده از کلید Shift + پ
  • تایپ گیومه با ترتیب راست به چپ به جای چپ به راست
  • کلید میانبر جهت ایجاد ساکن
  • قرار دادن کاراکتر ” ه ” و ” ۀ ” در کنار آن
  • امکان ایجاد ” ؤ “

یکی از ویژگی های مثبت این کیبورد علاوه بر قابل نصب بودن بر روی تمامی ورژن‌های ویندوز، این است که کیبورد فارسی اصلی ویندوز شما را پاک یا غیر فعال نمی‌کند و می‌توانید هر دو نوع کیبورد را در کنار هم داشته باشید و به میل خود هر لحظه یکی را انتخاب نمائید. ضمنا با وجود این کیبورد، دیگر استفاده از نیم فاصله در ورد کار سختی نیست.

برای دانلود صفحه کلید فارسی حبیبی بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

دانلود کیبورد فارسی حبیبی برای درج ساده‌تر نیم فاصله (قابل استفاده در تمامی محیط‌های نرم‌افزاری)

دانلود رایگان مقاله

۴۲ c دیدگاه ها

  1. با سلام و تشکر از مطلب بسیار مهم و کاربردی شما . من یک مقاله نوشته ام و می خواهم اکنون کلمات را به صورت نیم فاصله ایجاد کنم . لطفا بفرمایید چکار کنم . با تشکر

  2. کیبورد حبیبی واقعا فوق العاده است ولی حیف یه ایراد داره اونم عددهای بالای کیبورد انگلیسی کد گذاری شده تو ورد اعداد فارسی می‌نویسه ولی تو tine mce متاسفانه نه کاش اینو درست کنن

  3. سپاس گزارم . مشکل اصلی من نیم فاصله بود تا بحال از TrayLayout استفاده می کردم. با نصب کیبرد جیبی رفع نیاز شد. باز هم متشکرم

  4. سپاس گزارم . مشکل اصلی من نیم فاصله بود تا بحال از TrayLayout استفاده می کردم. با نصب کیبرد جیبی رفع نیاز شد. باز هم متشکرم

  5. کیبورد حبیبی را طبق توضیحات نصب که داخل فایل زیپش بود نصب کردم و حالا با شیفت و اسپیس نیم فاصله میدم ولی جای پ که عوض شده سخته یکم تا عادت کنم.

  6. سلام و تشکر از شما
    وقتی متن من فارسی انگلیسی است یا فرمول دارد و از نیم فاصله استفاده میکنم حروف را برعکس میزند و فونت را عوض میکند مثلا می آید را مینویسد: د ی آ ی م چکارش کنم؟ درحالی که وقتی متن کاملا فارسی است این مشکل را ندارد

  7. سلام ادمین محترم
    بعد از ایجاد میانبر به این روش، بعد از فشردن شیفت و کنترل، فونت از زبان متن به فونت دیگری (غالبا تاهوما) تبدیل می شود و کار تایپ را کلا مختل کرده. چگونه می توان در عین ایجاد این کلید میانبر، از تغییر فونت جلوگیری کرد یا راهی بای درست کردنش وجود دارد؟

  8. سلام دوستان
    اگه داخل محیط word میخواید نیم فاصله بزنید، ساده ترین کار ترکیب -(+)Ctrl یعنی ترکیب کنترل و خط فاصله است.
    همچنین میتونید از ترکیب ۲+Ctrl+Shift استفاده کنید که برای انجام replace در ورد خیلی به کار میاد چون توی محیط replace اون ترکیب اولی کار نمیکنه!
    موفق باشید…

  9. با سلام و تشکر از مطالبتون.سوالی داشتم:وقتی که میخوام در کلمه ای مثل می شود از نیم فاصله استفاده کنم می با فونت قبلی و شود با فونت tahoma تایپ میشه,چیکار کنم که بعد از استفاده از نیم فاصله فونت قلم تغییر نکنه؟

  10. واقعا از مطلب کیبورد فارسی حبیبی استفاده کردم بسیار عالی است و مشکلاتی را حل کرده که برای تایپ واقعا مشکل داشتم.
    تشکر از شما و همه همکاران شما

  11. با سلام این صفحه کلید آقای حبیبی خوبه اما من یه صفحه کلید دیگری درست کردم که جای حرف پ را در بالای اینتر میگذارد و حرف ژ هم همان shift+ز اگه دوست داشتید تا براتون ارسالش کنم

  12. سلام . ممنون بابت مقاله خوبتون . من کیورد فارسی دارم راه هایی که گفتید رو امتحال کردم ولی فاصله کامل میوفته

  13. سلام شبتون بخیر برای من دیگه نیم فاصله ام کار نمیکنه به اون روشی که توضیح داده بودید یعنی شیف با حرف پ که البته روی ای کیبورد میشه حرف ساکن یهو دیگه کار نکرد ممنونم

  14. واقعاً عالی و بی‌نهایت کاربردی بود. من روش سوم رو انجام دادم و بی‌نقص و کامل بود. ممنون و سپاسگذارم از شما و امیدوارم همیشه موفق و شاد و منصور باشید.

  15. سلام علیکم
    از زحمت و محبت شما صمیمانه سپاسگزارم.
    خیلی عالیه
    برنامه هایی هستند، ولی با ویندوز ده جدید سازگار نیستند.
    فقط یک اشکال داره، اون هم اینکه در نرم افزارهای صفحه کلید استاندارد، شیف، نقطه، ویرگول می‌زنه که در این نرم‌افزار اینجوری نیست.
    یکی هم اینکه یه راه چاره بفرمایید که چه کار کنیم صفحه کلید خود به خود به پیش فرض ویندوز تغییر نکنه.

  16. سلام و تشکر
    کیبورد حبیبی را نصب کردم ولی روی نوار انتخاب زبان نمایش داده نمی‌شه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.